It is well known that mathematics, like any science, has a dual nature. On the one hand, it represents an activity of getting new knowledge in its specific field, and on the other hand, it is a sum of knowledge gained at a given moment. That is why in teaching mathematics at all levels, it is necessary that students and pupils should learn mathematical facts and master research skills in mathematics, and both must go on simultaneously and equally. In particular, the process of teaching should include mathematical experiments, because mathematics in the making was an experimental science, and it has retained both bases, theoretical and experimental.
The researcher’s activities with the objects of the material world or their ideal images will be assigned to the field of experimental mathematics, if its results are hypotheses about the properties of mathematical objects and/or mathematical pre-concepts or concepts.
Different nations had various tools of mathematical experiments at different times such as dice, playing cards and coins; square sheets of origami paper; a real pair of compasses, a real ruler, real papyrus and paper (later); an ideal ruler and an ideal compass; a protractor, a double-sided ruler and a stencil of the right angle; a computer, etc.
The computer plays a special role among the tools used in mathematical experiments. Its role in the experiments is so crucial; the obtained results are so interesting and varied, that we can speak about the emergence of experimental mathematics as a special field of mathematics and of the identification of the mathematical experiment with the computer experiment. Apparently, the words “emergence" and “identification” are kinds of hyperbole and in this sense are not accurate, but they reflect a new reality i.e. a sharp increase in the role of the experimental component of mathematics.
It should be mentioned that the mathematical experiments have been actively used in education. Digital educational resources give an opportunity to organize mathematical experiment in the process of teaching and learning. This fact has given rise to strong positive effects on the one hand, and has revealed serious risks, on the other hand.
Mathematicians and teachers of mathematics have a noble goal of learning how to use experimental methods for the development of mathematics and pedagogy of mathematics.
Мягкий манифест экспериментальной математики
Хорошо известно, что математика, как и всякая наука, имеет двойственную природу. С одной стороны, она представляет собой деятельность по получению нового знания в своей специфической области, а с другой стороны, она является суммой знаний, накопленных к данному моменту. Из этого следует, что в процессе преподавания математики на всех уровнях целесообразно добиваться от студентов и школьников как усвоения математических фактов, так и овладения исследовательскими умениями в области математики, причем то и другое должно происходить одновременно и в равной мере. В частности, процесс обучения должен включать в себя математические эксперименты, поскольку математика в процессе своего становления была наукой экспериментальной и до настоящего времени сохранила оба свои начала, теоретическое и экспериментальное.
Деятельность исследователя с объектами материального мира или их идеальными образами будем относить к области экспериментальной математики, если ее результатами являются гипотезы о свойствах математических объектов и/или математические предпонятия или понятия.
В разное время и у разных народов существовали различные инструменты проведения математических экспериментов. К ним относятся кубики для игры в кости, игральные карты и монеты; квадратные листы бумаги для оригами; реальные циркуль, линейка и папирус, а впоследствии бумага; идеальные циркуль и линейка; транспортир, двусторонняя линейка и шаблон прямого угла; компьютер и т.д.
Среди инструментов, с помощью которых ставятся математические эксперименты, особая роль принадлежит компьютеру. Его возможности в постановке экспериментов настолько велики, с его помощью получены настолько интересные и разнообразные результаты, что в последнее время стали говорить о возникновении экспериментальной математики как об особой области математики и об отождествлении математического эксперимента с компьютерным экспериментом. По- видимому, слова «возникновение» и «отождествление» представляют собой некую гиперболу и в этом смысле не точны, однако они отражают новую реальность – резкое возрастание роли экспериментального компонента математики.
Важно, что математические эксперименты стали активно использоваться в сфере образования. Цифровые образовательные ресурсы позволяют организовать математический эксперимент в рамках реального учебного процесса. Это обстоятельство породило сильные позитивные эффекты, с одной стороны, и выявило серьезные риски, с другой стороны.
Перед математическим и педагогическим сообществами стоит благородная цель – научиться использовать экспериментальные методы для развития математики и педагогики математики.